ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження голови обласної державної адміністрації, начальника обласної військової адміністрації 16.01.2025 № 27 |
ПОЛОЖЕННЯ
про Департамент з питань цивільного захисту населення
Запорізької обласної державної адміністрації
-
Департамент з питань цивільного захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації (далі — Департамент) є структурним підрозділом Запорізької обласної державної адміністрації (далі – облдержадміністрація), що утворюється головою облдержадміністрації, входить до її складу і в межах Запорізької області забезпечує виконання покладених на Департамент завдань. Департамент підпорядкований голові облдержадміністрації та підзвітний і підконтрольний центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту.
Департамент є органом управління цивільного захисту, призначеним для здійснення безпосереднього керівництва діяльністю у сфері цивільного захисту відповідно до компетенції на території Запорізької області.
Скорочена назва Департаменту: Департамент з питань ЦЗН Запорізької облдержадміністрації.
Адреса розташування: 69035, м. Запоріжжя, проспект Соборний, буд. 180А.
Код ЄДРПОУ: 14373165.
-
Департамент у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, Кодексом цивільного захисту України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказами центральних органів виконавчої влади, які забезпечують формування державної політики у сфері цивільного захисту та реалізацію державної політики у сфері цивільного захисту, інших центральних органів виконавчої влади, розпорядженнями голови обласної державної адміністрації, начальника обласної військової адміністрації, рішеннями обласної ради, а також цим Положенням та іншими нормативно-правовими актами.
- Основними завданнями Департаменту є:
1) забезпечення на території області реалізації державної політики у сфері цивільного захисту;
2) керівництво діяльністю у сфері цивільного захисту на території області;
3) забезпечення виконання завдань створеною територіальною підсистемою єдиної державної системи цивільного захисту Запорізької області (далі – ТП ЄДС ЦЗ), її ланками та субланками;
4) організація взаємодії з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту щодо виконання завдань цивільного захисту;
5) забезпечення, в межах своїх повноважень, додержання вимог нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту;
6) організація виконання державних програм, розроблення і реалізація регіональних програм у сфері цивільного захисту, подання пропозицій до проєктів регіональних програм;
7) сприяння структурним підрозділам облдержадміністрації, райдержадміністрацій, територіальним органам центральних органів виконавчої та інших органів влади, органам місцевого самоврядування у вирішенні питань у сфері цивільного захисту.
- Департамент відповідно до покладених на нього завдань:
1) організовує виконання Конституції і законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, наказів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та здійснює контроль за їх реалізацією;
2) спрямовує і контролює роботу відповідних структурних підрозділів з питань цивільного захисту районних державних адміністрацій;
3) розглядає, в установленому чинним законодавством порядку, звернення громадян, опрацьовує запити і звернення народних депутатів України та депутатів відповідних місцевих рад;
4) забезпечує ефективне і цільове використання відповідних бюджетних коштів;
5) організовує в установленому порядку закупівлю товарів, робіт і послуг, необхідних для виконання своїх завдань;
6) забезпечує доступ до публічної інформації, розпорядником якої він є;
7) забезпечує, у межах своїх повноважень, реалізацію державної політики стосовно захисту інформації з обмеженим доступом;
8) забезпечує, у межах своїх повноважень, виконання завдань мобілізаційної підготовки;
9) розробляє проєкти розпоряджень голови облдержадміністрації з питань реалізації цивільного захисту;
10) готує самостійно або разом з іншими структурними підрозділами інформаційні та аналітичні матеріали для подання голові облдержадміністрації;
11) забезпечує здійснення заходів щодо запобігання і протидії корупції;
12) організовує проведення консультацій з громадськістю щодо актуальних питань формування та реалізації державної політики на регіональному рівні відповідно до компетенції;
13) постійно інформує населення з питань, що відносяться до повноважень Департаменту;
14) надає райдержадміністраціям та органам місцевого самоврядування методичну допомогу з питань здійснення наданих їм законодавством повноважень у сфері забезпечення заходів цивільного захисту;
15) забезпечує у межах своїх повноважень дотримання вимог законодавства з охорони праці, пожежної безпеки;
16) організовує роботу з укомплектування, зберігання, обліку та використання архівних документів;
17) бере участь у вирішенні, відповідно до законодавства, колективних трудових спорів (конфліктів);
18) забезпечує захист персональних даних;
19) здійснює функцію постійно діючого органу управління ТП ЄДС ЦЗ;
20) забезпечує підготовку, скликання та проведення засідань регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, здійснює контроль за виконанням її рішень, здійснює функції робочого органу (секретаріату) такої комісії, організовує методичне керівництво роботою таких місцевих комісій;
21) організовує роботу спеціальних комісій з ліквідації надзвичайних ситуацій;
22) організовує підготовку органів управління та сил цивільного захисту ТП ЄДС ЦЗ до дій за призначенням;
23) розробляє та подає на затвердження голові облдержадміністрації плани діяльності ТП ЄДС ЦЗ, інші плани у сфері цивільного захисту, здійснює контроль за їх виконанням;
24) забезпечує підтримання у постійній готовності до застосування територіальної системи централізованого оповіщення, її сталого функціонування у разі виникнення надзвичайних ситуацій, здійснення її модернізації та реконструкції;
25) організовує оповіщення осіб керівного складу і чергових служб відповідних місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також чергових (диспетчерських) служб підприємств, установ, організацій та населення через місцеві автоматизовані системи централізованого оповіщення та інші системи оповіщення;
26) готує пропозиції щодо утворення регіональних та комунальних аварійно-рятувальних служб, здійснює координацію та контроль їх готовності до дій за призначенням;
27) здійснює методичне керівництво щодо утворення та функціонування територіальних спеціалізованих служб цивільного захисту та територіальних формувань цивільного захисту, здійснює контроль за їх готовністю до дій за призначенням;
28) забезпечує надання методичної допомоги органам з евакуації щодо організації проведення евакуації та підготовки районів для розміщення евакуйованого населення і його життєзабезпечення, а також зберігання матеріальних і культурних цінностей, забезпечує роботу евакуаційної комісії області;
29) організовує затвердження планів комплектування територіальних курсів, навчально-методичних центрів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Запорізької області, забезпечення проходження на таких курсах та в центрах навчання посадових осіб і працівників місцевих державних адміністрацій, суб’єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, з числа керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією та здійсненням заходів цивільного захисту, організацією навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях;
30) організовує роботу місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо завчасного накопичення і підтримання у постійній готовності засобів індивідуального захисту для населення, яке проживає у прогнозованих зонах хімічного забруднення, та формувань цивільного захисту, а також приладів дозиметричного і хімічного контролю та розвідки;
31) організовує виконання вимог законодавства із створення, використання, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту щодо:
визначення спільно з органами місцевого самоврядування загальної потреби в об’єктах фонду захисних споруд цивільного захисту, необхідних для укриття всіх категорій населення за місцем роботи та за місцем проживання, а також інших категорій населення за місцем тимчасового перебування, у порядку, встановленому законодавством, та шляхів її забезпечення;
організації та ведення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, створення загальнодоступних інформаційних ресурсів та доведення до населення інформації про об’єкти зазначеного фонду, у тому числі у доступній для осіб з порушеннями зору та слуху формі;
організації проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, виключення їх за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, з фонду таких споруд;
здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту;
планування та організації роботи із забезпечення потреб в укритті населення шляхом будівництва захисних споруд цивільного захисту, споруд подвійного призначення та виготовлення (монтування) первинних (мобільних) і облаштування найпростіших укриттів, а також (у разі потреби) відновлення пошкоджених (зруйнованих) об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту;
підготовки рішень про подальше використання захисних споруд цивільного захисту державної та комунальної власності у разі банкрутства (ліквідації) суб’єктів господарювання, що належать до сфери їх управління;
32) надає пропозиції до розділу інженерно-технічних заходів цивільного захисту (цивільної оборони) у складі містобудівної документації;
33) створює, накопичує, зберігає регіональний матеріальний резервів для запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків;
34) підтримує у готовності до функціонування запасні пункти управління облдержадміністрації, забезпечує їх обладнанням, необхідними засобами, організовує несення оперативно-чергової служби в цілодобовому режимі;
35) залежно від режимів функціонування єдиної державної системи цивільного захисту забезпечує організацію заходів:
у режимі повсякденного функціонування щодо:
здійснення планування заходів цивільного захисту;
здійснення планових заходів щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, забезпечення безпеки та захисту населення і територій від таких ситуацій, а також заходів щодо підготовки до дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту;
готовності органів управління та сил цивільного захисту до дій за призначенням;
проведення моніторингу надзвичайних ситуацій, визначення ризиків їх виникнення;
у режимі підвищеної готовності щодо:
оповіщення органів управління та сил цивільного захисту ТП ЄДС ЦЗ, а також населення про загрозу виникнення надзвичайної ситуації та інформування їх про дії у можливій зоні надзвичайної ситуації;
уточнення (у разі потреби) планів реагування на надзвичайні ситуації, здійснення заходів щодо запобігання їх виникненню;
уточнення та здійснення заходів щодо захисту населення і територій від можливих надзвичайних ситуацій;
приведення у готовність наявних сил і засобів цивільного захисту, підготовки пропозицій щодо залучення у разі потреби додаткових сил і засобів;
у режимі надзвичайної ситуації щодо:
організації оповіщення органів управління та сил цивільного захисту ТП ЄДСЦЗ, а також населення про виникнення надзвичайної ситуації;
підготовки розпорядчих документів щодо переведення ТП ЄДСЦЗ у режим надзвичайної ситуації, про призначення керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації та спеціальної комісії з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, у разі прийняття рішення про її утворення;
організації робіт із визначення зони надзвичайної ситуації;
постійного прогнозування зони можливого поширення надзвичайної ситуації та масштабів можливих її наслідків;
участі в організації аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, керівництва проведенням відновлювальних робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
участі в організації заходів щодо життєзабезпечення постраждалого населення;
участі в організації (у разі потреби) евакуаційних заходів;
організації безперервного контролю за розвитком надзвичайної ситуації та обстановкою на аварійних об’єктах і прилеглих до них територіях;
забезпечення інформування органів управління цивільного захисту та населення про розвиток надзвичайної ситуації та заходів, що здійснюються;
забезпечення виконання завдань відповідно до Закону України «Про правовий режим надзвичайного стану» у режимі надзвичайного стану;
36) додатково у період дії воєнного стану забезпечує:
оповіщення органів управління та сил цивільного захисту ТП ЄДСЦЗ, а також населення про загрозу застосування чи застосування засобів ураження;
введення в дію та організацію реалізації плану цивільного захисту на особливий період;
приведення органів управління та сил цивільного захисту, пунктів управління, систем оповіщення у готовність до дій в умовах особливого періоду;
організацію та проведення рятувальних та інших невідкладних робіт, ліквідацію наслідків надзвичайних ситуацій, які виникли внаслідок воєнних (бойових) дій, у тому числі з застосуванням засобів ураження;
надання пропозицій щодо визначення населених пунктів та районів, що потребують проведення гуманітарного розмінування, маркування небезпечних ділянок, проведення очищення (розмінування) територій;
уточнення спільно з органами місцевого самоврядування додаткової потреби в об’єктах фонду захисних споруд цивільного захисту, приведення у готовність усіх об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, забезпечення цілодобового доступу до таких об’єктів у порядку, встановленому законодавством, та шляхів їх забезпечення;
організацію приведення у готовність до виконання завдань за призначенням формувань, які здійснюють радіаційне та хімічне спостереження (розрахунково-аналітичні групи, пости радіаційного і хімічного спостереження, диспетчерські служби);
здійснення заходів щодо зменшення обсягу запасів небезпечних хімічних, вибухо- і пожежонебезпечних речовин на об’єктах підвищеної небезпеки;
підготовку до роботи органів з евакуації, уточнення документації щодо організації та проведення евакуації населення та матеріальних і культурних цінностей;
організацію заходів з підготовки інфраструктури безпечних районів до прийому евакуйованого населення та матеріальних і культурних цінностей, організацію забезпечення життєдіяльності евакуйованого населення та розміщення матеріальних і культурних цінностей;
видачу особовому складу органів управління та сил цивільного захисту посвідчень особи для персоналу цивільної оборони (цивільного захисту) міжнародного зразка;
організацію заходів з нанесення (оновлення) на будівлі, споруди, транспортні засоби, спеціальну та іншу техніку, що підпадають під дію норм міжнародного гуманітарного права, відповідних розпізнавальних знаків (емблем);
виконання інших завдань та заходів, передбачених планами цивільного захисту на особливий період;
37) додатково у відбудовний період забезпечує організацію заходів щодо:
ліквідації наслідків воєнних дій у населених пунктах та на територіях, що зазнали впливу засобів ураження;
визначення населених пунктів та районів, що потребують проведення гуманітарного розмінування, маркування небезпечних ділянок, проведення очищення (розмінування) територій;
відновлення (за потреби) об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, що зазнали руйнувань або пошкоджень.
38) бере участь у межах своїх повноважень у:
організації проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
проведенні аналізу та розслідуванні причин виникнення надзвичайних ситуацій;
перевірці готовності органів управління та сил ТП ЄДСЦЗ до виконання покладених на них завдань;
організації та проведенні підготовки органів управління та сил ТП ЄДСЦЗ, населення до дій у надзвичайних ситуаціях у мирний час та в особливий період;
розгляді місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування питань, пов’язаних із діяльністю органів управління і сил ТП ЄДСЦЗ, її ланок та субланок;
39) готує пропозиції голові облдержадміністрації щодо:
включення до проєкту обласного бюджету витрат на забезпечення виконання заходів цивільного захисту на території області;
віднесення території та населених пунктів до груп цивільного захисту та подання їх до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту;
віднесення суб’єктів господарювання незалежно від їх форми власності до категорій цивільного захисту, формування відповідного переліку та подання їх до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту;
утворення та внесення змін до складу регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, а у разі виникнення надзвичайних ситуацій – спеціальних комісій (штабів) з ліквідації надзвичайних ситуацій;
оголошення окремих місцевостей (територій області) зонами надзвичайної ситуації у разі її виникнення;
40) здійснює інші передбачені законом повноваження у сфері цивільного захисту.
- Департамент має право:
1) одержувати в установленому законодавством порядку від інших структурних підрозділів облдержадміністрації, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності та їх посадових осіб інформацію, документи і матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань;
2) залучати до виконання окремих робіт, участі у вивченні окремих питань спеціалістів, фахівців інших структурних підрозділів облдержадміністрації, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками), представників громадських об’єднань (за згодою) до розгляду питань, які належать до його компетенції;
3) вносити в установленому порядку пропозиції щодо удосконалення роботи облдержадміністрації у відповідній галузі;
4) представляти за дорученням керівництва облдержадміністрації орган державної влади в інших органах виконавчої влади, органах місцевого самоврядування з питань, що належать до компетенції Департаменту;
5) користуватись в установленому порядку інформаційними базами органів виконавчої влади, системами зв’язку і комунікацій, мережами спеціального зв’язку та іншими технічними засобами;
6) скликати в установленому порядку наради, проводити семінари та конференції з питань, що належать до компетенції Департаменту;
7) брати участь у розгляді районними державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування питань, пов’язаних з діяльністю органів управління і сил ТП ЄДСЦЗ, її ланок та субланок.
-
Департамент для належного виконання покладених на нього завдань та здійснення запланованих заходів взаємодіє з іншими структурними підрозділами облдержадміністрації, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, територіальними органами міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, а також з підприємствами, установами та організаціями, об`єднаннями громадян, громадянами.
-
Департамент очолює директор, який призначається на посаду і звільняється з посади головою облдержадміністрації згідно з законодавством про державну службу за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту.
- Директор Департаменту:
1) здійснює визначені Законом України «Про державну службу» повноваження керівника державної служби у Департаменті;
2) здійснює керівництво Департаментом, несе персональну відповідальність за організацію та результати його діяльності, сприяє створенню належних умов праці у Департаменті;
3) подає на затвердження голові облдержадміністрації Положення про Департамент;
4) затверджує Положення про структурні підрозділи Департаменту, посадові інструкції та розподіляє обов’язки між працівниками;
5) планує роботу Департаменту, вносить пропозиції щодо формування планів роботи облдержадміністрації;
6) вживає заходів щодо удосконалення організації та підвищення ефективності роботи Департаменту;
7) звітує перед головою облдержадміністрації про виконання покладених на Департамент завдань та затверджених планів роботи;
8) може входити до складу колегії облдержадміністрації;
9) вносить пропозиції щодо розгляду на засіданнях колегії питань, що належать до компетенції Департаменту, та розробляє проєкти відповідних рішень;
10) може брати участь у засіданнях органів місцевого самоврядування;
11) представляє інтереси Департаменту у взаємовідносинах з іншими структурними підрозділами облдержадміністрації, з міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями – за дорученням керівництва облдержадміністрації;
12) видає, у межах своїх повноважень, накази, організовує і контролює їх виконання.
Накази нормативно-правового характеру, які містять одну або більше норм, що зачіпають права, свободи і законні інтереси й стосуються громадян та юридичних осіб або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації в територіальних органах Міністерства юстиції України в установленому законом порядку;
13) подає на затвердження голови облдержадміністрації проєкти кошторису та штатного розпису Департаменту в межах визначеної граничної чисельності та фонду оплати праці його працівників;
14) розпоряджається коштами у межах затвердженого головою облдержадміністрації кошторису Департаменту;
15) укладає договори, видає довіреності;
16) здійснює добір кадрів;
17) призначає на посаду та звільнює з посади у порядку, передбаченому законодавством про державну службу, державних службовців Департаменту, присвоює їм ранги державних службовців, заохочує їх та притягає до дисциплінарної відповідальності;
18) приймає на роботу та звільняє з роботи у порядку, передбаченому законодавством про працю, працівників Департаменту, які не є державними службовцями, заохочує їх та притягає до дисциплінарної відповідальності;
19) організовує роботу з підвищення рівня професійної компетентності державних службовців Департаменту;
20) погоджує призначення на посаду і звільнення з посади начальників відділів (завідувачів секторів) з питань цивільного захисту райдержадміністрацій області;
21) проводить особистий прийом громадян з питань, що належать до повноважень Департаменту;
22) забезпечує дотримання працівниками Департаменту правил внутрішнього службового розпорядку та виконавської дисципліни;
23) здійснює інші повноваження, визначені чинним законодавством.
-
Накази директора Департаменту, що суперечать Конституції та законам України, актам Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, розпорядженням голови облдержадміністрації, можуть бути скасовані головою облдержадміністрації, відповідним міністерством або у судовому порядку.
-
Директор Департаменту може мати заступника директора Департаменту та заступників директора департаменту – начальників управлінь Департаменту відповідного напрямку, яких він призначає на посаду та звільняє з посади відповідно до законодавства про державну службу.
-
У разі відсутності директора Департаменту (відрядження, відпустка, тимчасова непрацездатність тощо) його обов’язки виконує заступник директора Департаменту або один із заступників директора департаменту – начальників управлінь Департаменту, або інший державний службовець Департаменту за погодженням з головою облдержадміністрації.
-
У разі вакансії посади директора Департаменту його обов’язки виконує заступник директора Департаменту або один із заступників директора департаменту – начальників управлінь Департаменту, або інший державний службовець Департаменту згідно з розпорядженням голови облдержадміністрації.
-
На посаду директора Департаменту, заступника директора Департаменту та заступників директора департаменту – начальників управлінь Департаменту призначаються повнолітні громадяни України, яким присвоєно ступінь вищої освіти не нижче магістра і досвідом роботи на посадах державної служби категорій «Б» чи «В» або досвідом служби в органах місцевого самоврядування, або досвідом роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше двох років та які володіють державною мовою відповідно до рівня, визначеного Національною комісією зі стандартів державної мови.
У разі коли особа, яка претендує на зайняття посади, здобула вищу освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста (повну вищу освіту) відповідно до підпункту 2 пункту 2 розділу XV (Прикінцеві та перехідні положення) Закону України «Про вищу освіту», така освіта прирівнюється до вищої освіти ступеня магістра.
-
Департамент утримується за рахунок коштів Державного бюджету та є неприбутковою організацією.
Граничну чисельність, фонд оплати праці працівників Департаменту та видатки на їх утримання визначає голова облдержадміністрації в межах виділених асигнувань.
-
Кошторис видатків, штатний розпис Департаменту затверджується головою облдержадміністрації.
-
Департамент є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, рахунки в органах Державного казначейства, печатку з зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки.
-
Рішення про припинення (ліквідація, злиття, поділ, приєднання або перетворення) Департаменту як юридичної особи публічного права приймається головою облдержадміністрації або за рішенням суду відповідно до вимог чинного законодавства.